De Huurcommissie inschakelen

De Huurcommissie is een onafhankelijke, landelijke organisatie in Nederland die conflicten tussen huurders en verhuurders behandelt. Heb je problemen met je huur, servicekosten of onderhoud? Dan kan de Huurcommissie helpen bij het bemiddelen van geschillen. Ontdek wie de Huurcommissie helpt en hoe je hun hulp kunt krijgen in dit artikel.

Wat doet de Huurcommissie?

De rol van de Huurcommissie is huurders en verhuurders hulp te bieden wanneer zij het over bepaalde zaken niet eens zijn. Hierbij kun je denken aan de huurprijs, servicekosten en onderhoud van je appartement. De Huurcommissie beoordeelt de situatie aan de hand van wet- en regelgeving in Nederland en op basis daarvan een bindende uitspraak. Aan deze uitspraak moeten zowel de huurder en verhuurder zich houden.

Voor wie is de Huurcommissie?

De Huurcommissie is er voor huurders en verhuurders van huurwoningen in Nederland die een conflict hebben. In Nederland zijn er verschillende typen huurwoningen, namelijk:

  • Sociale huurwoningen
  • Middenhuurwoningen
  • Vrije sector huurwoningen

De Huurcommissie kijkt naar het type huurwoning waarin je woont en op basis daarvan kun je informatie, advies en een uitspraak krijgen over jouw kwestie.

Huurcommissie sociale en middenhuurwoningen

De volgende typen woningen vallen onder sociale en middenhuurwoningen:

Voor deze huurwoningen geldt een geliberaliseerde huurprijs, wat betekent dat de huurprijs in 2024 niet hoger mag zijn dan €879.66. De huurprijzen hebben specifieke regels, zoals het puntenstelsel, dat de maximale huurprijs bepaalt op basis van de kenmerken van de huurwoning.

Voor sociale en middenhuurwoningen kun je bij de Huurcommissie terecht voor informatie over huurverhoging, onderhoud, servicekosten en huurprijs. De Huurcommissie kan een bindende uitspraak doen als je er niet uitkomt met je verhuurder.

Huurcommissie vrije sector woningen

Voor vrije sector huurwoningen ligt het iets anders. De Huurcommissie kan geen bindende uitspraken doen over de huurprijs bij aanvang van het huurcontract als deze boven de liberalisatiegrens ligt.

De Huurcommissie kan wel een uitspraak doen over de volgende onderwerpen:

  • Je woont korter dan 6 maanden in je huurwoning en wilt weten wat een redelijke huurprijs is.
  • Je bent het niet eens over de voorgestelde huurverhoging.
  • Na verbetering van je huurwoning ben je het niet eens met de verhoging van de huurprijs.

Verder kan de Huurcommissie je advies geven over bepaalde kwesties, zoals:

  • Klacht over het gedrag van de verhuurder.
  • Huurverlaging door achterstallig onderhoud.

Op de website van de Huurcommissie staat nog meer informatie waarover je terecht kunt bij de Huurcommissie als je in een vrije sector woning woont.

Wanneer de Huurcommisie inschakelen?

Er zijn verschillende situaties waarin je de Huurcommissie kunt inschakelen. We hebben een aantal voorbeelden op een rijtje gezet:

  • Huurprijscheck: voordat je in de huurwoning gaat wonen, om zeker te zijn dat de huurprijs klopt.
  • Huurverlaging: als je denkt dat je te veel betaalt of door gebreken aan de huurwoning.
  • Achterstallig onderhoud: als de verhuurder zijn onderhoudsplichten niet nakomt.
  • Servicekosten: als je niet eens bent met de servicekosten omdat je geen duidelijke specificaties ontvangt.
  • All-in huurprijs: als er geen duidelijkheid is tussen de kale huur en de servicekosten.
  • Huurbevriezing: als de verhuurder zich niet aan de afspraken houdt over het onderhoud van de huurwoning.

Is de Huurcommissie gratis?

De Huurcommissie inschakelen is niet gratis. De kosten bedragen €25,- voor de huurder en €300,- voor de verhuurder. Dit is om te voorkomen dat huurders en verhuurders niet zomaar een procedure starten. De Huurcommissie doet altijd eerst onderzoek naar de betreffende huurwoning en probeert eerst te bemiddelen. Als bemiddeling geen optie is of niet werkt, wordt er pas een officiële procedure gestart.

Procedure starten Huurcommissie

Als je er niet uitkomt met je huurder of verhuurder over bijvoorbeeld een huurachterstand, kun je een procedure starten bij de Huurcommissie via Mijnhuurcommissie. Dit begint met het invullen van een formulier waarin je aangeeft waarom en tegen wie je een zaak wilt starten. Voor elk type conflict is er een apart formulier beschikbaar op Mijnhuurcommissie.

Stap voor stap werkt het zo:

  1. Start een procedure op MijnHuurcommissie.
  2. Kies het juiste formulier dat betrekking heeft op jouw geschil.
  3. Vul het formulier in, inclusief de gegevens van de verhuurder.
  4. Verzend het formulier.
  5. Betaal €25.
  6. Voeg extra informatie toe als de Huurcommissie hierom vraagt.

Hoe lang duurt een procedure bij de huurcommissie?
Een procedure bij de Huurcommissie duurt meestal een aantal maanden. De Huurcommissie bepaalt in in deze tijd wie er gelijk heeft: de huurder of de verhuurder.

Wat te doen na uitspraak Huurcommissie?
De uitspraak van de Huurcommissie is bindend. Wanneer je geen gelijk krijgt, moet je de kosten van de ander partij betalen. Wanneer jij de procedure bent gestart, heb je vooraf de kosten betaald. Maar als de andere partij de procedure heeft gestart en wint, dan moet jij alle kosten betalen.

Ben je het niet eens met de uitspraak van de Huurcommissie? Dan kun je in hoger beroep gaan. Je kunt binnen drie weken na de datum van de uitspraak in hoger beroep gaan.

Wanneer kan je niet naar de Huurcommissie?

Is er al een procedure gestart bij de rechter vanwege een conflict tussen de huurder en verhuurder? Dan kun je de Huurcommissie niet meer inschakelen voor hetzelfde conflict.

Daarnaast kun je ook niet terecht bij de Huurcommissie als je:

Conclusie

De Huurcommissie is er om conflicten tussen huurders en verhuurders over huurwoningen in Rotterdam en andere steden in Nederland op te lossen. Deze onafhankelijke organisatie biedt bindende uitspraken over huurprijs, servicekosten en onderhoud van sociale en middenhuurwoningen, en geeft advies voor vrije sector huurwoningen. Je kunt een procedure starten via Mijnhuurcommissie en een procedure kan enkele maanden duren.