Voorkom online oplichting met deze tips

B ij Kamernet willen we graag dat je op een eenvoudige en veilige manier jouw nieuwe thuis kunt vinden. Helaas zien we dat er op verschillende sociale media en websites online oplichters proberen in contact te komen met nieuwe huurders.

Er is bij Kamernet een strenge controle op aanbieders die hun advertentie op ons platform plaatsen. Daardoor is er gelukkig weinig kans voor online oplichters om te slagen. Op basis van onze 20 jaar ervaring hebben we de volgende checklist samengesteld van kenmerken die kunnen duiden op online oplichting:

  • De verhuurder zit in het buitenland waardoor een bezichtiging niet mogelijk is.
  • De verhuurder vraagt om een betaling via Western Union, MoneyGram of vragen het geld op te sturen via TNT of UPS.
  • De verhuurder stuurt een link van een neppe (kopie) website welke lijkt op Kamernet of waar je een betaling kunt uitvoeren of een boeking kunt doen. Een voorbeeld is een kopie van Kamernet of bijvoorbeeld Homeaway (let op: de website van Kamernet begint altijd met https:// en eindigt op .nl).
  • De verhuurder wil buiten Kamernet om communiceren bijvoorbeeld via e-mail of Skype en gaat niet in op vragen die je hebt gesteld.
  • De verhuurder spreekt slecht Nederlands, gebruikt een standaard ‘Google translate vertaling’ of stapt direct over op Engels.

Twijfel je over een advertentie of verhuurder, dan kun je te allen tijde contact met ons opnemen zodat wij je hier verder in kunnen adviseren.

Voor meer informatie rondom online oplichting kun je naar onze veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Hier kun je lezen wat Kamernet doet tegen online oplichting en hoe je verdachte advertenties en profielen aan ons kunt melden.

Er staat tevens een voorbeeld van een reactie van een online oplichter.