Inschrijven bij de gemeente: Alle info over adreswijziging

Heb je een nieuwe huurwoning gevonden en ga je binnenkort verhuizen naar een andere gemeente? Misschien woon je in Leiden en zoek je nu naar huurwoningen in Amsterdam. Dan is het handig om te weten hoe je je adres moet wijzigen en jezelf moet inschrijven bij de gemeente.

Hier lees je alles wat je moet weten over het proces van verhuizen naar een andere gemeente, zonder al te veel gedoe.

Waarom moet je je inschrijven bij de gemeente?

In Nederland is het verplicht om ingeschreven te staan bij de gemeente waar je woont, of op een briefadres als je tijdelijk geen vast adres hebt. De gemeente past dan je adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP).

Je moet verplicht ingeschreven zijn zodat de overheid en andere instanties je kunnen bereiken als dat nodig is. En als je ingeschreven staat, kom je ook in aanmerking voor allerlei dingen waarvoor je een officieel adres nodig hebt.

Hoe schrijf je je in bij de gemeente?

Als je naar een nieuw adres verhuist, bijvoorbeeld naar een appartement in Rotterdam, moet je jezelf inschrijven bij de andere gemeente. Dat kan op drie manieren:

  1. Persoonlijk je adreswijziging doorgeven bij de gemeente
  2. Schriftelijk je adreswijziging doorgeven aan de gemeente
  3. Online je verhuizing doorgeven via de website van de gemeente

Iedereen boven de 16 jaar kan zich bij de gemeente inschrijven. Soms is het ook mogelijk dat anderen, zoals een ouder of voogd, je bij de gemeente inschrijven.

Wie kan een verhuizing doorgeven?

Om je in te schrijven bij de gemeente is het goed om te weten wie een verhuizing mag doorgeven. Als je binnen de volgende lijst valt, mag je je inschrijven bij de gemeente:

  • Wanneer je 16 jaar of ouder bent.
  • Een gemachtigde.
  • Je ouder of voogd wanneer je onder de 16 jaar bent.
  • Echtgenoten als je samen naar hetzelfde adres verhuisd.
  • Als je een patiënt bent en niet in staat bent om zelf je verhuizing door te geven, dan kan een hoofd van een instelling voor gezondheidszorg je inschrijven.

Hoe lang van tevoren moet je verhuizing doorgeven?

Het is belangrijk dat je je verhuizing doorgeeft, het liefst binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen na je verhuizing.

Als je te laat bent met het inschrijven bij de gemeente of als je niet ingeschreven staat, riskeer je een boete tot wel €325. Bovendien kunnen er problemen ontstaan met belangrijke post of bij het aanvragen van toeslagen.

Wat heb je nodig om je in te schrijven bij de gemeente?

Aan de hand van je woonsituatie kan je uitzoeken welke documenten je nodig hebt voor je inschrijving bij de gemeente.

Ongeacht je situatie is een geldig legitimatiebewijs altijd nodig. Met een geldig legitimatiebewijs wordt het volgende bedoeld:

  • Nederlandse identiteitskaart
  • Paspoort
  • Rijbewijs
  • Vreemdelingendocument

Jouw woonsituatie en benodigde documenten

Jouw woonsituatie Documenten
Je bent kamerhuurder Huurcontract of huurdersverklaring
Je bent zelfstandige huurder Huurcontract of huurdersverklaring
Je bent zelfstandig als eigenaar en nog niet ingeschreven in het Kadaster Kopie van het bewijs van eigendom van de woning
Kopie van de akte van levering
Alle documenten moeten door de notaris zijn ondertekend
Je bent inwonend bij de hoofdbewoner als huurder Verhuurdersverklaring
Kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie je gaat inwonen
Verklaring van inwoning
Je bent inwonend bij de hoofdbewoner als eigenaar Verklaring van inwoning
Kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie je gaat inwonen

Extra informatie over documenten

  • Je verhuurdersverklaring of je huurcontract mag niet ouder dan 3 maanden zijn.
  • Daarnaast moet het contract of de verklaring ingevuld zijn door de beheerder en eigenaar.
  • Wanneer je bij je opa of oma, ouders, kleinkind, zus of broer of getrouwde/geregistreerde partner gaat wonen, dan heb je geen verhuurdersverklaring nodig.
  • Wanneer je gaat inwonen heb je altijd een verklaring van de huurwoning in je nieuwe stad nodig. Ook deze mag niet ouder dan 3 maanden zijn.

Kosten inschrijven bij de gemeente

Gelukkig is inschrijven bij een andere gemeente meestal helemaal gratis. Je hoeft er dus niet voor te betalen, tenzij je extra dingen wilt regelen, zoals het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart.

Waar wijzigt je adres automatisch bij inschrijving gemeente?

Wanneer je je inschrijft bij de gemeente zijn er bepaalde instanties waar je adres automatisch wordt gewijzigd. Dit gebeurt bij de volgende overheidsinstanties:

  • DUO
  • RDW (dienst wegverkeer)
  • Ziekenhuizen
  • Zorgverzekeraars
  • Politie & brandweer
  • Belastingdienst

Waar moet je nog meer je adres wijzigen?

Wanneer je je hebt ingeschreven bij de andere gemeente, wordt je adres automatisch gewijzigd bij overheidsinstanties. Vergeet daarnaast niet om ook je adres te wijzigen op plekken waar dit niet automatisch gebeurt, zoals:

  • Je bank
  • Huisarts en tandarts
  • Internet- en tv-provider
  • Energieleverancier
  • Online webshops
  • Sportschool
  • Verzekeringen zoals (auto, reis en inboedel)
  • Telefoon abonnement
  • Je werkgever
  • De NS als je met de trein reist
  • Goede doelen

Wat als je tijdelijk geen vast adres hebt?

Geen zorgen! Als je tijdelijk geen vast adres hebt, kun je een briefadres gebruiken. Dat kan het adres zijn van een familielid, vriend of kennis waar je tijdelijk verblijft. Op dat adres kun je je dan tijdelijk inschrijven bij de gemeente.

Conclusie

Door deze simpele stappen te volgen, garanderen wij dat je goed voorbereid bent om jezelf in te schrijven bij de gemeente. Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten hebt, weet welke woonsituatie je hebt, en schrijf je op tijd in om een boete te voorkomen. Zodat jij zonder problemen in een huurwoning kan wonen. Veel woonplezier in je nieuwe gemeente!